In mijn ervaring heb je 3 soorten meditatie:

1. Actieve meditatie

2. “Passieve” meditatie

3. Mindfulness

Dit zijn de drie die ik zelf gebruik, laten we beginnen met:

Actieve meditatie

Ik kende dit al een tijdje, maar sinds kort ben ik hier veel meer mee bezig gegaan. Misschien heb je wel eens van Dr. Joe Dispenza gehoord. Deze man heeft heel veel onderzoek gedaan naar onder andere de relatie tussen meditatie, gezondheid en het brein.

Je kunt zijn werk [hier] vinden. Waar ik het meest in geïnteresseerd ben is de praktische kant ervan. In zijn meditaties ben je actief gevoelens aan het oproepen van de toekomst die jij graag voor jezelf ziet. Wie je bent in dat moment. Je haalt de emoties van de toekomst/visie die je voor jezelf hebt, naar dit moment. Hierdoor denkt je lichaam dat je al in die ervaring bent en brengen deze emoties, die visie naar de huidige realiteit. Je haalt de toekomst naar jezelf toe. 

Maar het mooiste is dat je jezelf kan helen met de kracht van je gedachten en de daarbij komende positieve emoties. In deze periode ervaar ik overwegend positiviteit en ik weet dat ik mijn brein opnieuw programmeer in de meest gezonde staat, de originele staat. 

“Passieve” meditatie

In deze vorm van meditatie luister je bijvoorbeeld een uur lang naar de stilte zonder iets te willen veranderen aan wat er voorbij komt. Het is niet volledig passief, aangezien je je aandacht continu terugbrengt naar wat je hoort (de stilte bv). Je word het oordeel-loze-bewustzijn waarin alles kan verschijnen en ook weer kan verdwijnen. Hierdoor doorvoel je dat wat gevoelt wilt worden. Je zit gewoon een gezette tijd bv op de bank en staat pas weer op als de timer gaat. In het begin zullen er gedachten komen als: “doe ik dit wel goed?” “wat heb ik hier aan?” “moet ik dit een uur volhouden?”.

Elke keer breng je je aandacht terug naar ‘het moment’ door te luisteren naar de stilte. Hierdoor identificeer je je niet met je gedachten of gevoelens, je observeert ze. Je zult merken dat bepaalde patronen oplossen waardoor je daar in je dagelijkse leven geen last meer van hebt. Dit gaat vooral daar om, transmuteren / omzetten van niet eigen stukken / patronen en helen voor jezelf, en hierdoor ook voor anderen die mogelijkheid makkelijker maken. Want wanneer jij een patroon oplost, stel jij dat open voor andere mensen om je heen. Je doet het dus ook voor het collectief. Om te beginnen is dit een hele fijne geleide meditatie van Kyle Cease, waar ik dit van heb geleerd: https://www.youtube.com/watch?v=EMFpl-6zqUo

Mindfulness

Het doel van deze vorm van meditatie is vaak om rust in het hoofd te vinden. Je concentreert bv op je ademhaling of doet een bodyscan (waar je met je aandacht/energie je hele lichaam af gaat, beginnend met je rechtervoet bijvoorbeeld) en daarmee je gedachten tot rust brengt.

Ik merk met dit soort oefeningen ook vaak dat ik beter besluiten kan nemen, als ik het even niet weet, ga ik een paar minuten op de bank zitten, letten op ademhaling of gewoon luisteren wat ik hoor. Dan kom je meer in contact met je gevoel en kun je beter beslissen, als dat is hoe je beslissingen maakt (wat wel een aanrader is ;).